Інформаційні процеси.


v .Поняття "інформаційні процеси"
Інформаційним процесом називається взаємодія між повідомленням і відправником і споживачем інформації. Іншими словами, інформаційні процеси - це сукупність послідовних операцій ,дій і зв'язків з обміну інформацією, що здійснюються в системі комунікацій.Мал1.
                                       Інформаційні  процеси.
Мал 1.
Усе наше життя пов’язане з повідомленнями. Ми отримуємо повідом­лення, коли спілкуємося з іншими людьми, слухаємо радіо, дивимося телевізор, читаємо книги, газети або журнали. Ми передаємо повідом­лення, коли пишемо листи, розмовляємо по телефону, розповідаємо один одному про якісь події. Ми зберігаємо повідомлення, коли записуємо в щоденник домашнє завдання, фотографуємося, знімаємо відеофільм. Ми опрацьовуємо повідомлення, коли розв’язуємо задачу або пишемо пере­каз. Ми використовуємо повідомлення, коли збираємося до школи, пла­нуємо подорож на канікули, вибираємо подарунок другу
    Відповідно до каналів зв'язку розрізняють інформаційні процеси: формальні і неформальні. До неформальних відносять процеси, які виконуються безпосередньо самими вченими або спеціалістами: діалог між ними, відвідування науково-виробничих підрозділів і лабораторій; виставок; обмін листами, публікаціями. Для неформальних процесів характерно те, що в комунікаціях обов'язкову участь беруть самі вчені чи фахівці; та інформаційні процеси невіддільні від їх професійної діяльності. Формальні процеси сформувалися поступово в ході спеціалізації, суспільного розподілу праці і отримали своє організаційне оформлення, яке проявилося в таких сферах діяльності, як: редакційно-видавнича, книготорговельна, бібліотечно-бібліографічна, архівна справа та ін. Особливе місце належить науково-інформаційної діяльності (НІД). У поняття НІД входять наступні взаємопов'язані і взаємообумовлені інформаційні процеси: збір; аналітико-синтетична переробка (перетворення); зберігання; пошук; розповсюдження (поширення).
Збір інформації - це процес, з якого починається вся інформаційна робота. Він полягає в отриманні інформаційними службами повідомлень всіх видів по різних каналах зв'язку. Цей початковий процес - найважливіший для всіх наступних інформаційних процесів, для інформаційної діяльності в цілому. Інформаційні повідомлення, зафіксовані в документах і на інших носіях інформації збираються у фонді або у масиві інформації.
Наступний за процесом збору інформації - процес обробки інформації, який поділяється на обробку: 1) технічну і 2) наукову. Технічна обробка полягає в обліку та реєстрації надходження повідомлень, перевірку їх на дублетність з наявними у фонді. Наукова обробка полягає в інформаційному аналізі і синтезі повідомлень; й інакше називається аналітико-синтетичною обробкою (або переробкою) інформації.
Зберігання інформації - це процес, пов'язаний із забезпеченням збереженості зібраних і оброблених (в інформаційних службах) повідомлень для передачі їх у просторі та часі.
Інформаційні повідомлення, реалізовані в певній матеріальній формі, можуть зберігатися в службах: документальної інформації (книгосховищах, депозитаріях, бібліотеках, архівах, музеях і т.п.); фактографічної інформації (редакція газет, телебачення, адресних і довідкових бюро тощо); концептографічної інформації (службах патентної експертизи, прогнозування); комплексних інформаційних службах (службах і центрах інформації).
Інформаційний пошук - це процес знаходження у певному упорядкованому безлічі тих повідомлень, які відповідають запитам споживача або містять необхідні споживачеві факти, дані. Іншими словами, інформаційний пошук розуміється як сукупність логічних і технічних операцій, що мають кінцевою метою знаходження документів, відомостей про них, фактів, даних, релевантних запиту користувача.
В залежності від шуканого об'єкта і мети розрізняють такі основні види пошуку, як: документальний пошук (пошук відомостей про документ (бібліографічний опис, анотація, реферат) або власне документа (першоджерела або його копії); і фактографічний пошук (пошук даних, фактів, витягнутих з документів або тих фактів, що функціонують окремо (характеристики приладів, властивостей, матеріалів).
Для грамотного виконання цього важливого для ІАД процесу необхідно опанувати методичними навичками та стратегією інформаційного пошуку, визначенням типів пошукових завдань; критеріями видачі інформації у відповідь на пошукові запити, зокрема, за допомогою логічних операторів (АБО, І, НЕ); показниками ефективності інформаційного пошуку. Теорія та методика інформаційного пошуку є темами інших навчальних посібників та підручників з інформатики та інформаційної діяльності.
Розповсюдження (поширення) інформації - це завершальний інформаційний процес, суть якого полягає у видачі відповіді на запит споживача.
Розрізняють два основні режими розповсюдження інформації (або інформування): довідковий і поточний. Довідковий режим передбачає доведення до користувача ретроспективної інформації, у відповідь на разовий запит. Поточне інформування полягає в наданні користувачам інформації про нові надходження в систему і здійснюється масовими, груповими та індивідуальними методами, добре відомими в практиці інформаційного обслуговування.
Вибіркове розповсюдження інформації (ВРІ) є одним з найбільш часто вживаних форм поточного інформування, що дозволяє оперативно, систематично та диференційовано задовольняти інформаційні потреби фахівців у відповідності з їх постійними запитами. Абонементами системи ВРІ можуть бути як індивідуальні, так і колективні користувачі. У вітчизняній інформаційної практиці накопичені такі різновиди системи ВРІ, як системи диференційованого обслуговування керівників; тематичного обслуговування керівників; проблемно-орієнтованого інформування керівників. Ці системи відрізнялися глибиною аналізу наданої користувачеві інформації та наявністю зворотного зв'язку з ним.
Розгляд інформаційних процесів (механізмів) стає особливо актуальним тоді, коли інформація розглядається як невід'ємний елемент управління будь-якої системи. Цей елемент повинен ефективно використовуватися для досягнення конкретних цілей та вирішення завдань, що стоять перед підприємством. Сучасна науково-технічна революція ввела нове поняття - інформаційне століття. Як відомо, на зміну аграрному суспільству прийшло індустріальне суспільство, в наш час на зміну індустріальному - приходить інформаційне суспільство, основою якого є інформаційні процеси та інформаційні технології.
Визначення інформаційних процесів, що відбуваються у сучасному суспільстві, розглядається у тісному взаємозв'язку з поняттям інформаційної діяльності. Відповідно до Закону України "Про інформацію" [1] інформаційна діяльність - це сукупність дій, спрямованих на задоволення інформаційних потреб громадян, юридичних осіб і держави. ДСТУ 2392-94 "Інформація і документація. Базові поняття. Терміни та визначення" [9] визначає інформаційну діяльність як постійне та систематичне збирання та оброблення записаної інформації з метою її зберігання, пошуку, використання чи пересилання, що виконуються якою-небудь особою чи організацією.
Тобто, інформаційна діяльність - діяльність людини, що пов'язана с процесами отримання, переробки, накопичення та передачі інформації. Згідно з таким тлумаченням інформаційний процес складається з наступних складових: отримання інформації; переробка (узагальнення) інформації; накопичення (зберігання) інформації; передача інформації.
Усе це можна представити у вигляді схеми, що зображена на мал. 2.
Картинки по запросу картинки інформаційна діяльність
Мал. 2. Схема інформаційного процесу у сучасному суспільстві
Таким чином, надана характеристика інформаційного процесу в умовах здійснення інформаційної діяльності та, зокрема, науково-інформаційної діяльності, та визначення інформаційного процесу згідно з нормативними та навчально-науковими документами.

v Internet.jpg5.Інформатика, інформаційні процеси та технології.

Інформатика – наука ХХ століття.

Інформатика – це наука про інформацію та методи і засоби її опрацювання (інформаційні технології). Термін інформація є не означуваним. Він походить з латинської мови й означає відомості (дані, повідомлення) про властивості об’єктів, процеси чи явища навколишнього світу.

Історія

Багато задач, які сьогодні розв'язує інформатика, давно розроблялись в руслі інших дисциплін: бібліотечній справі, бібліографії, лінгвістики тощо. Ще на початку 20 століттябельгійський юрист і науковець Поль Отле запропонував об'єднати комплекс процесів із збирання, обробки, зберігання, пошуку і розповсюдження наукових документів під загальною назвою «документація», що іноді служить синонімом терміну «інформатика». 1931 року Міжнародний бібліографічний інститут[en], заснований П. Отле і бельгійським юристом і громадським діячем Анрі Лафонтеном 1895 року, було перейменовано на Міжнародний інститут документації[en], а 1938 року — на Міжнародну федерацію з документації[en], яка й надалі лишається основною міжнародною організацією, що об'єднує фахівців з інформатики та науково-інформаційної діяльності.
1945 року з'явилася стаття американського науковця та інженера В. Буша «Можливий механізм нашого мислення, в якій вперше було широко поставлено питання про необхідність механізації інформаційного пошуку. Міжнародні конференції з наукової інформації (Лондон, 1948; Вашингтон, 1958) знаменували перші етапи розвитку інформатики. Важливе значення мало дослідження закономірностей розсіювання наукових публікацій, проведене С. Бредфордом (Велика Британія, 1948). До середини 60-х років 20 століття розроблялись в основному принципи і методи інформаційного пошуку та технічні засоби їхньої реалізації. У. Баттен (Велика Британія), К. Муерс і М. Таубе (США) заклали основи координатного індексуванняБ. Вікері, Д. Фоскет (Велика Британія), Дж. Перрі, А. Кент, Дж. Костелло, Г. П. Лун, Ч. Берньер (США), Ж. К. Гарден (Франція) розробили основи теорії і методики інформаційного пошукуС. Клевердон (Велика Британія) дослідили методи порівняння технічної ефективності інформаційно-пошукових систем різного типу. Р. Шоу (США) і Ж. Самен (Франція) створили перші інформаційно пошукові присторої на мікрофільмах і діамікрокартах, що стали прообразами багатьох спеціальних інформаційних машин. К. Мюллер і Ч. Карлсон (США) запропонували нові методи репродукування документів, які лягли в основу сучасної техніки репрографії.
Сучасний етап розвитку інформатики характеризується глибшим розумінням загальнонаукового значення науково-інформаційної діяльності та все ширшим застосуванням у ній електронних обчислювальних машин.
Завдання інформатики полягає у визначенні загальних закономірностей, відповідно до яких створюється інформація. Відбувається її перетворення, передавання та використання у різних сферах діяльності людини. Прикладні завдання інформатики полягають у розробці найефективніших методів і засобів здійснення інформаційних процесів, у визначенні способів оптимальної наукової комунікації у самій науці та між наукою і виробництвом.
Інформація - це сукупність відомостей (даних), які сприймають із навколишнього середовища (вхідна інформація), видають у навколишнє середовище (вихідна інформація) або зберігають всередині певної системи. 
Інформація існує у вигляді документів, креслень, рисунків, текстів, звукових чи світлових сигналів, електричних та нервових імпульсів тощо. Саме слово "інформатика" походить від латинського
information, що означає виклад, роз'яснення факту, події. 
Отже,
 інформація – це продукт взаємодії даних та методів, який розглядається в контексті цієї взаємодії. 
Найбільш важливими властивостями інформації є: Мал 3.

.
Мал.3.
Комп’ютер оброблює інформaцію лише в чисельному вигляді. Вся відео, символьна, звукова, графічна інформація перетворюється у числа. Інформація п  одається в двійковій системі числення інформації. 
   Дані є складовою частиною інформації, що являють собою зареєстровані сигнали. Під час інформаційного процесу дані перетворюються з одного виду в інший за допомогою певних методів. Обробка даних містить в собі множину  різних операцій. 

Основними операціями є: 
·        збір даних - накопичення інформації з метою забезпечення достатньої повноти для прийняття рішення; 
·         формалізація даних - приведення даних, що надходять із різних джерел до однакової форми; 
  • фільтрація даних - усунення зайвих даних, які не потрібні для прийняття рішень; 
  • сортування даних - впорядкування даних за заданою ознакою з метою зручності використання; 
  • архівація даних - збереження даних у зручній та доступній формі; 
  • захист даних - комплекс дій, що скеровані на запобігання втрат, відтворення та модифікації даних; 
  • транспортування даних - прийом та передача даних між віддаленими користувачами інформаційного процесу. Джерело даних прийнято називати сервером, а споживача - клієнтом; 
  • перетворення даних - перетворення даних з однієї форми в іншу, або з однієї структури в іншу, або зміна типу носія.
    Основні види інформації розрізняють за формами її представлення, кодування та збереження. Це: 
Види інформації.
За способом сприйняття
За способом відображення
За суспільним значенням
·         Візуальна
·         Аудільна
·         Тактильна
·         Нюхова
·         смакова
·         Текстова
·         Числова
·         Графічна
·         Музична
·         Комбінована
·         Масова
( повсякденна, суспільно – політична, естетична)
v  Спеціальна
(наукова, виробнича, технічна та ін.)
    
Інформацію з навколишнього середовища людина сприймає органами чуття:Мал.4.
·         1) органи зору (світле, темне, червоне, жовте, яскраве тощо);
·         2) органи слуху (окремі звуки, музика, голос людини, шум вітру, плюскіт води, гудіння мотора, голоси тварин та птахів тощо);
taktilna-nformacya-vidi-ta-sposobi-otrimannya-taktilna-nformacya-dlya-nvaldv_921.jpeg3) органи нюху (запахи містять інформацію про їх джерела та характер цих джерел);
·         4) органи дотику (відомості про температуру тіла, шорсткість поверхонь, жорсткість матеріалу, щільність речовини та інші властивості деякого предмета людина може здобути, доторкаючись до предмета безпосередньо або за допомогою деяких приладів, оцінити його вагу тощо);
·         5) інформацію про смакові якості тих чи інших   речовин(гірке, кисле, солодке, солоне тощо) людина           Мал.4.
·          отримує через органи смаку.
Інформаційні технології посідають чільне місце в нашому житті, тому це поняття є багатофункціональним та нечітким. Технологія в перекладі з грецької techne) - мистецтво, майстерність, вміння, що є процесами. Під процесом будемо розуміти сукупність дій, які спрямовані на досягнення певної мети.
p_486_52049262.jpgПроцес визначається вибраною людиною стратегією і реалізовується за допомогою сукупності різноманітних засобів та методів. Наприклад, під технологією матеріального виробництва розуміють процес, який визначається як комплекс засобів і методів обробки, виготовлення, зміни стану, властивостей, форми сировини чи матеріалу.
Відповідно, застосовуючи різні технології до одного і того ж матеріалу, можна одержати різні продукти, оскільки технологія змінює первісний стан матеріалу з метою одержання нового матеріального продукту.
Оскільки інформація представляє собою один із найцінніших ресурсів суспільства, вона є не менш важливою, ніж традиційні матеріальні види ресурсів - нафта, газ, корисні копалини, тощо. Процес переробки інформації за аналогією з процесами переробки матеріальних ресурсів можна сприймати як технологію. Тоді справедливим буде таке означення:
    Інформаційна технологія - це процес або сукупність процесів обробки інформації.
Оскільки на вході та виході ІТ є не матерія, і не енергія, а інформація, то: інформаційна технологія - це сукупність процесів, що використовує засоби та методи накопичення, обробки і передачі первинної інформації для отримання інформації нової якості про стан об'єкту, процесу або явища.
Ця інформація нової якості називається інформаційним продуктом. Схематично процес перетворення інформації в інформаційний, а пізніше і в програмний продукт, можна проілюструвати наступним чином (мал5). Під загрозами будемо розуміти сукупність факторів, які створюють небезпеку для цінної інформації, а саме: можливість несанкціонованого доступу і/або розповсюдження.
Місце інформаційного та програмного продукту в системі інформаційного кругообігу
мал5
 Місце інформаційного та програмного продукту в системі інформаційного кругообігу
Якщо метою технології матеріального виробництва є випуск продукції, що задовольняє потреби людини чи системи, то мета інформаційної технології представляється як одержання інформаційного продукту для його аналізу людиною та прийняття на її основі рішень для виконання дій. Як і для матеріального виробництва, різний інформаційний продукт можна отримати, застосовуючи різні технології до вхідної інформації.
Початком ери інформаційних технологій (ІТ) можна вважати той час, коли людина почала виокремлювати себе серед оточуючого світу: мова, усне відтворення інформації, передавання її за допомогою знаків, звуків - усе це можна назвати першим етапом розвитку інформаційних технологій. До наших часів дійшли його продукти у вигляді наскальних зображень, усної народної творчості, символів на предметах побуту, тощо.
Поява писемності є характерною ознакою другого етапу розвитку інформаційних технологій. Завдяки можливості відтворення інформації на матеріальних носіях (дерев'яні, вкриті воском або глиняні таблички, папірус, шкіра) утворюються перші сховища інформації - бібліотеки. Масовому поширенню інформації сприяла поява і розвиток книгодрукування.
Третім етапом розвитку інформаційних технологій можна назвати період появи і швидкого впровадження механічних засобів обробки, зберігання і передачі інформації, таких як друкарська машинка чи арифмометр.
Відкриття в галузі електрики зробило революцію і в інформаційних технологіях, зумовило перехід до четвертого етапу їх розвитку. З'явилась можливість передачі значних обсягів інформації на великі відстані з достатньо великою швидкістю (телефон, телетайп), зберігання їх на магнітних носіях.
Початок п'ятого етапу розвитку інформаційних технологій пов'язують з появою перших електронно-обчислювальних машин (ЕОМ) та переходом до електронно-цифрових технологій.
В порівнянні з аналоговими, основною перевагою електронних джерел інформації є їх оперативність і зростаюча масовість (наочний приклад - інформація в мережі Інтернет). Швидкий розвиток комп'ютерної техніки породжує нові форми і методи обробки, зберігання і передавання інформації.
Можна відокремити такі етапи розвитку комп'ютерних інформаційних технологій:
o етап машинних ресурсів (впровадження ЕОМ, програмування в кодах машин);
o етап програмування (мови програмування, пакетна обробка);
o етап нових інформаційних технологій, який характеризується появою ПЕОМ (персональних ЕОМ чи скорочено ПК - персональний комп'ютер), комп'ютерних мереж, АРМів (автоматизованих робочих місць), баз даних, ОLАР-технології (динамічний аналіз даних), Інтернет-технологій, тощо.
Кожна інформаційна технологія орієнтована на обробку інформації певних видів, наприклад, статистичної (електронні таблиці, СУБД ), текстової (текстові редактори), графіки (графічні редактори). Набори пакетів прикладних програм для математичних розрахунків і моделювання, експертні системи і бази знань використовуються в інформаційних системах для розв' язання формалізованих і неформалізованих задач.
Графічне і табличне подання даних часто застосовується як зручний інструмент економічного аналізу під час вивчення стану ринку (зокрема, за допомогою так званих графічних інформаційних систем), а також під час планування й прийняття рішень.
Системи мультимедіа забезпечують роботу з багатьма інформаційними середовищами: нерухомим зображенням і рухомим відео, анімованою комп'ютерною графікою, текстом і звуком.
Гіпертекстові технології відкривають нові, якісно відмінні від традиційних, можливості засвоєння інформації. Вони передбачають переміщення від одних об'єктів інформації до інших з урахуванням їх змістової та семантичної взаємопов'язаності.
Цифрові технології дедалі ширше завойовують і сучасну видавничу справу. Кількість електронних видань поступово наближається до кількості друкованих. Деякі видавництва пропонують читачам книжки чи журнали, які супроводжуються компакт-дисками з відповідною інформацією в електронній формі. Спостерігається стійка тенденція зростання кількості електронних видань, які розповсюджуються через мережу Інтернет. На основі сіткових технологій реалізовано видавничу діяльність під назвою Print-on-Demand (друкування за вимогою), де поєднується традиційне та електронне видавництво.
Проте використання електронних видань має свої проблеми, такі як захист інтелектуальної власності, мінімізація розмірів видання для швидкого розповсюдження через комп'ютерні мережі та зберігання на цифрових носіях, уніфікація видавничих форматів.
Виникнення нових гіпертекстових технологій стало можливим завдяки здешевленню вартості ПК і широкому їх охопленню глобальними комп'ютерними мережами. Інформаційний обмін почав будуватись на основі розподілених баз даних. Програмне забезпечення передбачило вже не лише індивідуальні засоби, а й системи колективного користування, підтримку мультимедіа і тривимірну графіку.
Основними завданнями сучасних ІТ є:
o досягнення універсальності методів комунікацій;
o підтримка систем мультимедіа
o максимальне спрощення засобів спілкування в системі "людина -ПК".
Інформаційним процессом називається взаємодія між повідомленням і відправником і споживачем інформації. Іншими словами, інформаційні процеси - це сукупність послідовних операцій (реєстрація, передача, накопичення, зберігання, оброблення, видача інформації), дій і зв'язків з обміну інформацією, що здійснюються в системі комунікацій.
Відповідно до каналів зв'язку розрізняють інформаційні процеси: формальні і неформальні. До неформальних відносять процеси, які виконуються безпосередньо самими вченими або спеціалістами: діалог між ними, відвідування науково-виробничих підрозділів і лабораторій; виставок; обмін листами, публікаціями. Для неформальних процесів характерно те, що в комунікаціях обов'язкову участь беруть самі вчені чи фахівці; та інформаційні процеси невіддільні від їх професійної діяльності. Формальні процеси сформувалися поступово в ході спеціалізації, суспільного розподілу праці і отримали своє організаційне оформлення, яке проявилося в таких сферах діяльності, як: редакційно-видавнича, книготорговельна, бібліотечно-бібліографічна, архівна справа та ін. Особливе місце належить науково-інформаційної діяльності (НІД). У поняття НІД входять наступні взаємопов'язані і взаємообумовлені інформаційні процеси: збір; аналітико-синтетична переробка (перетворення); зберігання; пошук; розповсюдження (поширення).
http://www.kievoit.ippo.kubg.edu.ua/kievoit/2013/93/02.jpg
1.     Збирання повідомлень. Якщо ви прочитали твір невідомого вам раніше письменника і він вам сподобається, то ви напевне зацікавитесь творчістю цього письменника: почнете збирати повідомлення про його життя і творчість, читати інші його твори.
2.     Збереження повідомлень. Якщо обсяг цих повідомлень стане завеликим, щоб тримати все у голові, ви запишете основні факти і свої враження.
3.     Передавання повідомлень. Ви поділитеся вашими враженнями від прочитаного твору з друзями і знайомими.
4.     Опрацювання повідомлень. На основі прочитаного, ваших вражень і роздумів можете зробити власні висновки щодо поведінки головних героїв, які можуть навіть не збігатися з позицією автора.
5.     Захист повідомлень. Якщо ви не бажаєте, щоб сторонні особи змогли прочитали ваші записи, ви будете намагатися зробити так, щоб вони не мали до них доступу. Інколи діти навіть придумують тарабарську мову з метою кодування повідомлень у посланнях чи спілкуванні під час гри.
Збирання повідомлень — це процес пошуку і відбору необхідних повідомлень із різних джерел:
  • робота з друкованими й рукописними джерелами;
  • проведення дослідів та експериментів;
  • бесіди зі спеціалістами;
  • спостереження, описування, анкетування;
  • перегляд фотографій, відеоматеріалів, телепередач;
  • прослуховування радіопередач, звукозаписів;
  • пошук в Інтернеті та в інших інформаційно-довідкових мережах і системах.
Зберігання повідомлень — це процес фіксування повідомлень на матеріальному носії.
У наш час для зберігання повідомлень люди використовують такі носії:
  • папір (книги, газети, журнали, словники, енциклопедії тощо);
  • дерев’яні, тканинні, металеві й інші поверхні;
  • кіно- і фотоплівки;
  • магнітні стрічки;
  • магнітні і ортичні диски;
  • флеш-карти.
У живій природі теж існують носії повідомлень. Такими носіями, наприклад, є РНК (рибо­нуклеї­нова кислота) і ДНК (дезокс­рибо­нуклеї­нова кислота) для єдиного генетичного коду всіх живих організмів на Землі, камені та дерева для тварин, що мітять свою територію, тощо.
Передавання повідомлень — це процес переміщення повідомлень від джерела (повідомлення) до приймача (повідомлення) певним каналом передавання.
Повідомлення передають у формі сигналів: звукових (у тому числі ультразвукових), електромагнітних (у тому числі світових), текстових, графічних та інших.
Канали передавання складаються із середовищ передавання і засобів передавання.
Середовище передавання — повітряний і безповітряний простір, рідина, металеві та оптоволоконні кабелі, синапси (клітинні вирости) тощо.
Приклади засобів передавання повідомлень:
  • дзвін;
  • світлофор;
  • паличка міліціонера-регулювальника;
  • паличка диригента;
  • фари і підфарники автомобіля;
  • сигнальні прапорці (на флоті);
  • телефоний апарат;
  • телеграфний апарат;
  • радіопередавач + радіоприймач (можливо, в одному корпусі);
  • телепередавач + телеприймач (можливо, в одному корпусі);
  • комп’ютер у мережі.
Опрацювання повідомлень — це процес отримання нових повідомлень з наявних.
Приклади опрацювання повідомлень:
1.     Учень, прочитавши умову задачі, осмислює її, будує (математичну) модель задачі, тобто виявляє зв'язки між тим, що дано, і тим, що потрібно визначити, згадує все про поняття, використані у математичній моделі (означення, теореми), виробляє алгоритм розв'язання, у результаті виконання якого отримує нове повідомлення — розв’язок задачі.
2.     Вчитель, вислухавши відповідь учня або перевіривши контрольну роботу, ставить оцінку і робить висновок щодо здатності учня демонструвати набуті знання, уміння й навички.
3.     Лікар, оглянувши хворого і ознайомившись з результатами аналізів (аналіз крові, сечі, калу, бактеріологічного висіву) і обстежень (електрокардіограма, ультразвукова діагностика, магнітна томографія, рентген) ставить діагноз і призначає лікування.
4.     Турнікет метро, отримавши жетон, розпізнає його і залежно від результату розпізнавання знімає або не знімає блокувавання проходу.
5.     У пристрої, що вмикає і вимикає освітлення вулиці, фотоелемент визначає рівень освітленості. При досягненні певного рівня пристрій вмикає чи вимикає ліхтарі.
Опрацювання повідомлень є одним із головних способів збільшення їх кількості. У результаті опрацювання повідомлення одного виду можна отримати повідомлення інших видів.
Захист повідомлень — це процес створення умов, що не допускають втрати, пошкодження, несанкціонованого доступу або зміни повідомлень.
Останнім часом обсяг інформації, що накопичує людство, зростає швидкими темпами. У багатьох випадках, зокрема в бізнесі, володіння інформацією стає вирішальним для ведення ефективної діяльності. Інформація сьогодні стала товаром. Тому виникає потреба захищати відповідні повідомлення.
Приклади запобіжних заходів для захисту повідомлень:
  • cтворення резервних копій документів;
  • зберігання в захищеному приміщенні, сейфі;
  • зберігання даних на ПК, від'єднаному від глобальної мережі;
  • надання користувачам відповідних прав доступу;
  • кодування (шифрування) повідомлень.
Наразі є різні педагогічні програмні засоби (ППЗ):
  • комп’ютерні підручники (уроки);
  • програми-тренажери (репетитори);
  • для контролю (тести);
  • інформаційно-довідкові (енциклопедії);
  • імітаційні;
  • моделювання;
  • демонстраційні (слайди, відеофільми);
  • навчально-ігрові;
  • для дозвілля (комп’ютерні ігри).

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Конспект уроку " Двійкове кодування"

Операційна система та її інтерфейс